...

VW GOLF GTE

Selvom vi holder meget af lyden af en snurrende benzinmotor, hænger vi ikke fast i fortiden. Den globale bilindustri styrer – om vi som bilentusiaster måtte ønske det eller ej, i højere grad i retning af grønne løsninger og elektrisk assistance.Derfor besluttede vi os for at give en af de nye, sportslige hybridbiler på markedet en chance.

Hos Car Performance mener vi at den eneste måde man l særer en bil at kende, er ved at integrere den i sin dagligdag. Pakke familien i den, smide børnene af inden arbejde, kører gennem morgentrafikken og når dagen er omme, parkere den foran sin bopæl igen. Vi hjemtog derfor en så godt som fabriksny VW Golf VII 1.4 GTE hjem fra Tyskland og besluttede os for at vi alle ville teste bilen.

Indledningsvist var vi ivrige efter at finde ud af, om den var værdig af “GT” mærket, sammenlignet med Golf GTI’en og Golf GTD. Bogstaverne GT står for Gran Turismo – et synonym for sportslige egenskaber – og hvor I’et i GTI står for indsprøjtning (af benzin) og D’et i GTD for diesel, står E’et i GTE for elektricitet. GTE’en har for så vidt to motorer: En 1,4-liters TSI-turbobenzinmotor med 150 hk og en 102 hk el-motor, der har en kombineret systemydelse på 204 hk.

En mulighed er at bruge benzinmotoren alene, hvilket giver dig 148 HK. Du kan også sætte bilen i E-Mode, og straks bliver bilen lydløs og forvandler sig til en fuldt elektrisk bil. E-Mode står for ren eldrift, hvor der afhængig af udetemperatur og kørestil er op til 50 kilometers rækkevidde og en begrænset topfart på 130 km/t.

Det er dog gennem den centralt monterede GTE-knap at bilen kommer til sin ret Tryk på GTE-knappen, og du har fuld effekt fra både batteriet og bilens 1,4-liters TSI-benzinmotor, som samlet giver dig alle 204 HK. VW pumper endda ekstra lyd ind i kabinen gennem indsugningen, som på en eller anden vis virker mere acceptabelt i en hybrid end det gør i andre biler

Kabinen oser af tysk kvalitet og dens overflod af ekstraudstyr får dig til at opleve, at du befinder dig i en bil godt over gennemsnittet.  Navigationen navigerer udenom trafikpropperne, vejbaneassistenten sørger for at du bliver i din bane og den adaptiv fartpilot følger trafikken for dig, så du ikke skal fokusere på hverken bremse eller speederen i morgentrafikken

Vi har alle på kontoret testet Golf GTE’en, med alt hvad det indebærer og er alle kommet frem til den samme konklusion. Hybrid er bestemt ikke kedeligt – selv for passionerede bilnørder som os. Vi mener at den helt bestemt fortjener GT mærket. Den kører dejligt og elegant i E-Mode og er frisk i benzin assisteret GTE-tilstand, med en 0-100 sprint på 7,6 sekunder.

Kontakt os

Anmod om et tilbud

Book en prøvetur

Ring mig op